Sunday 17 July 2011

puasa

18/7/2011 (ISNIN)

salam kepada semua pembaca misteri......hari ni bersamaan dengan 16 syaaban.....lagi 14 hari datangnya Ramadhan....betapa gembiranya hatiku.....hari ni aku berpuasa sunat...seorang diri....tanpa di temani isteri....ini semua adalah perkara luar biasa yang terjadi padaku selain bln Ramadhan....Alhamdullah.....

kelas tak banyak....blh berehat sikit.....pagi tadi awal bgnnya....sempat tunduk tahajud kepada Ilahi....memohon doa keampunan,hidayah dan kehidupan yang baik di dunia dan akhirat......

hari ni aku akan berbuka dengan apa sahaja ada....mak cik kantin membungkus kan makanan kegemaran ku....pulut dengan sardin....free ajer katanya....rezeki orang berpuasa......

kuasa atau nikmat berpuasa.....baru 35 tahun aku merasainya......selama ini aku berpuasa hanya mendapat lapar dan dahaga.....kalau ada pun sedikit amalan tahajud, itu pun sbb nak bgn sahur....tadarus Al-Quran,kadang2 abis,kadang2 abis...

hari ini aku merasakan betapa nikmatnya berpuasa....semua kerja aku blh lakukan....tanpa ada rungutan.....kalau dahulu setiap kali bln puasa aku membayangkan keletihan yang melampau....setiap kali berpuasa,semua kerja terbatas...kerana takut letih.....aku akan menjadi lembik.....dengan kata lain,iman yang terlalu nipis.....

kepada orang2 yang berbuat baik padaku pada hari ini diharap akan mendapat keberkatan yang sama dengan ku....dan orang yang mengata aku atau berbuat jahat padaku semoga mendapat petunjuk dan hidayah......amin......

No comments:

Post a Comment