Sunday 24 July 2011

buku kerja

25 julai 2011 ( isnin)

subuh......
selesai bersolat subuh berjemaah, aku di sapa oleh seorang ustaz/imam.....dia mengheret ku kepada topik perbualan berkaitan dengan hal anaknya..... anaknya meminta duit untuk membayar buku kerja di sekolah....pelbagai reaksi dari imam ini dengan loghatnya......itu la ini la.....aku terpaksa mendengar dan dalam hati,kena uruskan la jugak.......

gaji......
hari ni orang kerajaan dapat gaji....aku turut meraikan hari gaji ini....lepas ajer kelas terus aku ke bank....ambik duit,nak bayar itu ini itu dan ini......abis duit.....setakat bln ini masih belum dapat simpan duit...........dah 2 bln tak simpan duit ni.....Ya Allah....permudahkanlah segala urusan ku.......

court maut.....
hari ni aku telah sah berbelanja sebanyak RM4030.00 untuk membeli peralatan rumah.....set meja makan 8 kerusi.....set bilik tidur.....percuma tilam RM 399.....dapat percuma tv 24" hisense.........parah aku....tambah pulok hutang aku lagi RM 173 sebulan......nampaknya aku kena byk lagi usaha untuk menambahkan pendapatan aku ni......cuma masih dlm pemikiran lagi kerana buat masa ini aku nak tumpukan pada ibadah aku sahaja......Ya Allah Ya Tuhanku...permudahkanlah urusan ku......

semalam.......

23 julai 2011 adalah hari jadi isteriku yang tercinta......jatuhnya pada hari sabtu.....aku cuba untuk membuat kejutan tapi tak jadi sbb duit aku tak blh keluar....hari jumaat aku pergi bank dan baru blh keluar....itu pun sebelah petang.....aku memang hendak membeli telefon bimbit baru kepadanya dalam nilaian RM 400.....jadi aku pun terus keluar sejumlah itu.....ahad.....aku pergi bersiar2 dengan isteriku, mkn tghari di luar, aku sengaja membawanya untuk bersiar2.....menyenangkan hati birthday women.......walau pun dia tak tau....aku ikutkan kehendaknya.....selepas makan aku membawanya ke kedai telefon.....dari satu kedai ke satu kedai aku jarah.....semuanya tidak membangkit selera kerana di temerloh ni semuanya mahal......mintak kurang sikit  pun susah.....sehingga la aku samapai di satu kedai bersebelahan public bank......di situ mcm ada aura nak kena beli dah telefon ni....dia membelek dari satu ke satu telefon sehinggalah samapai kepada sony ericson j20i dan satu model yang sama tapi touch screen.....dalam membelek2 tu nampak gaya mcm dah minat dah.....akhirnya jadilah.....dapat lah sebijik telefon yang dah lari baget aku.....memanar aku mencucuk duit.....sekali lagi bank aku menghadapi problem yg sama....nasib baik blh keluar RM150....cukup la untuk membayar harga telefon sebanyak RM 550.00 sahaja.......aku pasrah lagi untuk isteri tersayang......Ya Allah Ya Tuhanku, permudahkan lah urusn ku.....tambahkan lah rezekiku...berkatilah rezeki.....amin......

siti noraini......
aku memanggil anak kepada imam masjid di tempat tinggalku......apabila dia sampai aku bertanya: cikgu mana yang suruh bayar duit buku? sy nak tanya dia berapa kena bayar? , lalu dia menjawab: cikgu siti noraini.......semua guru gelak......' mana ada cikgu nama cikgu noraini dalam sekolah ni....kalau ada pun yang lama....dah pindah pun...siap jadi pengetua lagi.....setelah disiasat dan di uji....barulah diketahui, pelajar ini tak tau nama guru....hampir semua guru tidak diketahui namanya....masyaallah.....mcm mana nak berkat....nama guru yang mengajar pun tak tau.....aku memberi masa 10minit untuk dia mencari jumlah buku yang belum di bayar........sajer untuk bagi dia tugasan ajer.....tapi lewat jugak....dlm muka tak bersalah diamasuk dan memberikan senarai buku, nama guru dan jumlahnya.......ini lah pelajar sekarang, bermain byk....sampai tak ambil peduli urusan diri sendiri....klau zaman dulu, pada waktu begitu dah kira meningkat remaja.....dan sudah pandai mencari rezeki........

No comments:

Post a Comment