Sunday 10 July 2011

Mencintai Rasullullah S.A.W separuh daripada iman

Daripada Anas berkata: "bersabda Nabi S.A.W": Tidak beriman seseorang itu sehingga dia menjadikan aku lebih di cintai dari kedua ibu-bapanya, anak2nya dan sekalian manusia.

dikeluarkan oleh bukhari

Syarah Hadis


Tidak benarlah seseorang itu pada keimanannya dan tidak menjadi seorang mukmin yg sebenarnya kecuali apabila menjadikan Rasullullah S.A.W lebih di cintai daripada  org yg paling mulia dikalangan manusia disisinya. Dan iman yang sebenarnya yang menjadikan padanya manusia itu  mantap akidah untuk mencapai setinggi2 darjat di sisi Allah Ta'ala dan berhak mendapat keredhaannya ialah mereka yang mendorong untuk mengetahui hak Nabi S.A.W yang paling wajib dan paling kuat keatasnya dari orang yang paling mulia di kalangan manusia keatasnya dan kasih keatasnya seumpama ayahnya, ibunya dan anak2nya.
yang dimaksudkan dengan kasih sayang dalam bentuk keimanan mengikut orang yang dikasihi dan mengikut perintahnya dan menjauhi larangannya, dan tidak dimaksudkan dengannya kasih sayang biasa. dan antara kecintaan seseorang terhadap Nabi S.A.W ialah membantu sunnah yang suci dan mempertahankan syariat yang mulia dan berakhlak dengan akhlak Rasullullah yang mulia.


Pengajaran hadis

1. hadis ini menjelaskan kedudukan Rasullullah S.A.W dan kelebihannya atas semua individu ummah

2. wajib mendahulukan ketaatan ke atas Nabi S.A.W dan berpegang teguh dengan pengajaranya

No comments:

Post a Comment