Wednesday 8 February 2012

Malam Khamis

Malam ini bermulalah kuliah magrib yg pertama dalam tahun 2012...aku sampai setelah azan berkumandang, hari hujan lebat..dalam hujan lebat aku redah untuk samapi ke surau,sebagai mengalas tugas dan amanah yg telah diberikan utk mengajar anak bangsa sendiri.....dalam hati aku mengatakan mgkn tiada orang kerana hujan yang lebat.....apabila aku sampai sahaja aku lihat pelajar-pelajar sedang menunaikan solat sunat qabliah magrib....aku pun menyusul....setelah hampir 5 minit berlalu hujan semakin lebat...aku pun terus menyuruh seorang pelajar untuk melaungkan qamat....aku terus ke depan menjadi imam......

setelah selesai tanggungjawab yang pertama...hujan pun telah reda,dan seorang demi seorang pelajar masuk ke surau,dan semakin ramai.....diikuti oleh pelajar perempuan....apabila suarau telah penuh,aku pun memulakan kuliah pada hari ini,dengan rujukan kitab fiqh minhaji....aku memulakan dengan lafaz2 yang mulia dan menyusul tajuk pertama iaitu bersuci......

setelah selesai kuliah magrib yang telah melewati waktu isyak,terus sahaj menunaikan solat isyak berjamaah,pelajar lelaki dan perempuan.....pelajar perempuan memerlukan imam lelaki untuk berjemaah bersama,aku benarkan,dengan sekali lagi aku menjadi imam....seusai solat isyak aku terus ke kereta untuk kemabali ke rumah,di awal perjalanan aku di panggil  oleh satu panggilan dari sahabat aku,mengajak untuk membasahkan tekak.....

setelah jam hampir pukul 10 malam aku pun bersurai,dan aku meneruskan perjalanan balik kerumah.....sampai sahaj ke rumah,aku terus menjeguk isteriku yang berada dalam bilik,sedang kesejukan berselimut,kerana memasang aircond.....patut la sejuk...nak rasa mcm mana duduk negara sejuk kot....hentam saje la labu....setelah menukar pakaian untuk tidur,sambil berbaring menonton tv,isteriku bertanya berulang kali,adakah aku syg padanya? aku menjawab sayang la....tapi byk mana? aku pun dengan selamba menjawab....sama byk dengan bubu....nama kucing kelabu peliharaan ku......isteriku menjuihkan mucung bibirnya.....byk itu ajer? aku menjawab...dah tu nak byk mana? he he he....gurauan manja antara suami isteri....tak kan lah sayang bini sama ngan kucing.....dah ada sorang ni,tak kan tak sayang,nak dapat yang lain bukannya mudah nak cari yang sama jiwa dan perasaan ni....ada satu ni pun dah cukup dah....nak tambah lagi? niat ada,buat belum tentu.....nanti bukan sedap yang dapat,tapi hidup makin parah adalah........kata orang,tak da sbb jgn dicari,tak da alasan jangan direka.....mampus diri menanti....biar la hidup dalam kejujuran,senang kerana tak payah nak berlakon....bukan senang nak jadi pelakon yang sirinya lama....sampai seumur hidup ni.....

sukan

buat masa ini adalah musim sukan sekolah,aku antara orang kuat dalam urusan ini,mujur lah aku mempunyai pembantu yang cukup cekap dalam mengendalikan pengurusan,aku rasa sudah tepat pilihan yang aku buat....disamping itu aku mendapat sokongan yang baik darii semua guru...terima kasih semua....kadang2 aku risau kerana mulut aku terlalu lazer dengan mereka,takut juga orang akan boikot apa yang aku buat,tapi Alhamdulillah,sambutan agak baik.....bukan tujuan aku nak lazer,tapi menegur dengan apa yang tak betul.....dan aku tak setuju...aku bukan orang yang nak simpan2.....kalau aku tak betuk boleh terus ajer ckp tanpa selindung2...aku memang boleh terima......apa2 pun terima kasih semua,bukan senang nak memuaskan hati orang....pening kepala memikirkan cara bagaimana nak menambat hati mereka dengan tugas2 yang aku rasa berat untuk dibuat........

Ya Allah ya tuhanku...permudahkanlah urusan ku....urusan sahabat2ku.....jadikanlah hati kami bersatu dalam ibadah kepadamu....jadikanlah kami orang2 yang beriman.....amin...

No comments:

Post a Comment